AI az oktatásban – előadást tartott a Digitális Fejlesztési Központ a Kovács Margit Általános Iskolában • Digitális Fejlesztési Központ

AI az oktatásban – előadást tartott a Digitális Fejlesztési Központ a Kovács Margit Általános Iskolában

A Digitális Fejlesztési Központ szakemberei gyakorlati példákon keresztül mutatták be, hogyan támogathatják az AI-eszközök a pedagógusok munkáját az értékeléstől kezdve egészen a tananyagkészítésig.

A múlt hét során, november 24-én a Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központjának (DDC) munkatársai előadást tartottak a Győri Kovács Margit Német Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Iparművészeti Szakgimnázium tanárainak. A bemutató középpontjában az állt, hogyan teheti hatékonyabbá és kreatívabbá a pedagógiai munkát a mesterséges intelligencia. Kollégáink a résztvevő pedagógusoknak összefoglalták, hogyan könnyíthetik meg a tanárok mindennapi munkáját a mesterséges intelligencia alapú eszközök: a dolgozatjavítástól kezdve a differenciált tananyagokon át egészen a kreatív projektfeladatok előkészítéséig.

Mi az AI és mire jó?

Az előadás első része átfogó bevezetést adott a mesterséges intelligencia működéséről és gyakorlati hasznáról. A DDC szakértői kiemelték, hogy az AI többek között segíti:

  • az objektív értékelést,
  • az oktatási anyagok gyors elkészítését vagy átdolgozását,
  • a nyelvi akadályok leküzdését,
  • valamint a kreatív és kollaboratív feladatok megvalósítását.

Konkrét felhasználási területek az oktatásban

A tanárok gyakorlati példákon keresztül láthatták, hogyan építhető be az AI a mindennapi munkába.

1. Dolgozatok és beadandók javítása

Az AI képes előértékelést adni, kiemeli a jó és fejlesztendő részeket, valamint javaslatot tesz pontozásra vagy visszajelzésre.

2. Differenciált oktatás támogatása

Ugyanaz a tananyag több szinten újrafogalmazható, így könnyebben igazítható az eltérő képességű tanulókhoz.

3. Tananyag-generálás

A tanárok megtapasztalták, hogy az AI:

  • gyorsan készít prezentációkat és feladatlapokat,
  • rövidíteni vagy bővíteni tudja a tananyagot,
  • egy adott tartalmat több formátumba is képes átalakítani (pl. szövegből PPT vagy teszt készítése).

4. Kreatív tartalmak és projektfeladatok

Az AI támogatja:

  • a plakátok,
  • a honlaptervek,
  • az applikáció-prototípusok elkészítését, valamint a digitális faliújságok és portfóliók kialakítását.

5. Nyelvi támogatás

A tanárok megismerhették, hogyan segíthet az AI:

  • a természetes fordításban,
  • a szövegek egyszerűsítésében,
  • a példamondatok generálásában,
  • a kiejtés vagy szövegértés fejlesztésében.

 

Az előadás nagy érdeklődést váltott ki, és számos konkrét ötletet adott a pedagógusok számára ahhoz, hogyan építsék be a mesterséges intelligencia eszközeit a tanítási folyamatba. A DDC a jövőben is fontosnak tartja, hogy támogassa az oktatási intézményeket a digitális átállásban és az innovatív módszertanok megismerésében.