AI az oktatásban – előadást tartott a Digitális Fejlesztési Központ a Kovács Margit Általános Iskolában
A Digitális Fejlesztési Központ szakemberei gyakorlati példákon keresztül mutatták be, hogyan támogathatják az AI-eszközök a pedagógusok munkáját az értékeléstől kezdve egészen a tananyagkészítésig.
A múlt hét során, november 24-én a Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központjának (DDC) munkatársai előadást tartottak a Győri Kovács Margit Német Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Iparművészeti Szakgimnázium tanárainak. A bemutató középpontjában az állt, hogyan teheti hatékonyabbá és kreatívabbá a pedagógiai munkát a mesterséges intelligencia. Kollégáink a résztvevő pedagógusoknak összefoglalták, hogyan könnyíthetik meg a tanárok mindennapi munkáját a mesterséges intelligencia alapú eszközök: a dolgozatjavítástól kezdve a differenciált tananyagokon át egészen a kreatív projektfeladatok előkészítéséig.
Mi az AI és mire jó?
Az előadás első része átfogó bevezetést adott a mesterséges intelligencia működéséről és gyakorlati hasznáról. A DDC szakértői kiemelték, hogy az AI többek között segíti:
- az objektív értékelést,
- az oktatási anyagok gyors elkészítését vagy átdolgozását,
- a nyelvi akadályok leküzdését,
- valamint a kreatív és kollaboratív feladatok megvalósítását.
Konkrét felhasználási területek az oktatásban
A tanárok gyakorlati példákon keresztül láthatták, hogyan építhető be az AI a mindennapi munkába.
1. Dolgozatok és beadandók javítása
Az AI képes előértékelést adni, kiemeli a jó és fejlesztendő részeket, valamint javaslatot tesz pontozásra vagy visszajelzésre.
2. Differenciált oktatás támogatása
Ugyanaz a tananyag több szinten újrafogalmazható, így könnyebben igazítható az eltérő képességű tanulókhoz.
3. Tananyag-generálás
A tanárok megtapasztalták, hogy az AI:
- gyorsan készít prezentációkat és feladatlapokat,
- rövidíteni vagy bővíteni tudja a tananyagot,
- egy adott tartalmat több formátumba is képes átalakítani (pl. szövegből PPT vagy teszt készítése).
4. Kreatív tartalmak és projektfeladatok
Az AI támogatja:
- a plakátok,
- a honlaptervek,
- az applikáció-prototípusok elkészítését, valamint a digitális faliújságok és portfóliók kialakítását.
5. Nyelvi támogatás
A tanárok megismerhették, hogyan segíthet az AI:
- a természetes fordításban,
- a szövegek egyszerűsítésében,
- a példamondatok generálásában,
- a kiejtés vagy szövegértés fejlesztésében.
Az előadás nagy érdeklődést váltott ki, és számos konkrét ötletet adott a pedagógusok számára ahhoz, hogyan építsék be a mesterséges intelligencia eszközeit a tanítási folyamatba. A DDC a jövőben is fontosnak tartja, hogy támogassa az oktatási intézményeket a digitális átállásban és az innovatív módszertanok megismerésében.




















